Het schooljaar – 2024/2025 – willen de 4 KBO-scholen werk maken van INSPIREREND BURGERSCHAP aan de hand van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen.
DE 17 DOELEN | Duurzame ontwikkeling (un.org)
Wij zien hier als scholen een mooie leerkans in:
-omdat onze leerlingen geïnspireerd willen participeren in de steeds veranderende samenleving.
-omdat onze leerkrachten inspirerend willen werken aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling.
-omdat onze scholen hun maatschappelijk engagement willen opnemen als oefenplaats voor de diverse samenleving binnen een katholieke dialoogschool.
-omdat de samenleving verwacht dat leerlingen als verantwoordelijke burgers in het leven staan.
Binnen het ZILL-leerplan is ‘verantwoordelijkheid leren opnemen’ een belangrijke doelstelling binnen de persoonsgebonden doelen.
Leerkrachten en leerlingen gaan binnen dit thema op onderzoek, gaan in verbindende dialoog, ondernemen actie, reflecteren en geven hun identiteit vorm.
Verschillende onderwijsarrangementen tijdens het komende schooljaar zullen kunnen bijdragen aan de verdere uitrol van ‘inspirerend burgerschap’.
Dit jaarthema kan geplaatst worden binnen het strategisch plan, de missie en de visie van KBO Herzele:
-missie: zorgzaam onderwijs, zorgzame opvoeding, duurzaam, innovatief en met grote verbondenheid.
-visie: werken op een professionele en duurzame wijze met respect voor mens en omgeving – oog hebben voor innovatie in het onderwijs – geest van solidariteit met de andere scholen – samenwerking – verbondenheid met de lokale gemeenschap – …
-identiteit en pastoraal: als katholieke dialoogschool een oefenplaats zijn voor het samenleven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil
-pedagogisch en didactisch beleid: het SB neemt jaarlijks kennis van de pedagogische prioriteiten van elke school
-netwerking, gezamenlijke studiedagen, …
Wees welkom op onze gezamenlijke startdag!
Samen kunnen we méér!